Nigerian and Ghanaian film industry: creative capacities of developing countries

  • Alessandra Meleiro Universidade de São Paulo
Palavras-chave: economia política do audiovisual, políticas culturais, cinema, mercado África

Resumo

Summary

In sub-Sahara Africa - with the possible exception of South Africa - the prohibitive expense of producing films, the poor state of cinema houses, the absence of government support for filmmaking, and the widespread availability of foreign films have tied many filmmakers to foreign funding, equipment, expertise, and audiences. Without question, the emergence of local video industries in Ghana and Nigeria over the past decade represents the most important development in African cinema.

Resumo

Na África sub-Sahariana, com exceção da África do Sul, os gastos proibitivos para se produzir filmes, o péssimo estado das salas de exibição, a ausência de apoio governamental para a atividade, e a disponibilidade ilimitada de filmes estrangeiros, fizeram com que cineastas africanos permanecessem dependentes de apoio, equipamento, expertise e platéias ocidentais – principalmente em festivais europeus e norte-americanos. Neste contexto, a indústria cinematográfica - e do vídeo - em Gana e Nigéria representa o mais importante passo dado pelo cinema africano na última década.

Resumen

En la África Subsahariana,con excepción de Áfica del Sur, los gastos prohibitivos para producir filmes, el pésimo estado de las salas de exhibición, la ausencia de apoyo gubernamental para la actividad, y la disponibilidad ilimitada de filmes extranjeros, hicieron con quue cineastas africanos permanecieran dependientes de apoyo, equipamento, experteza y plateas occidentales - principalmente en festivales euopeos y norteamericanos.En este contexto, la industria cinematográfica - y del video - en Gana y Nigeria representan el más impotante paso dado por el cinema africano en la última década.

Biografia do Autor

Alessandra Meleiro, Universidade de São Paulo
Post-Doctoral Researcher at the Media and Film Studies Programme (University of London/School of Oriental and African Studies. Currently, Research Fellow at the Cebrap (Centro Brasileiro de Análise e Planejamento). Editor of the series “World Cinema: Industry, Politics and Market” and member of the Editorial Board of “Journal of African Cinemas”; Intellect Publishers, Bristol/ UK.
Publicado
2011-10-03